Przygotowanie do nauki pisania odbywa się podczas całego pobytu w przedszkolu, m.in. poprzez dostarczanie dziecku zabawek stymulujących rozwój manualny, np. różnego rodzaju klocki, układanki, przybijanki.
Wszelkiego rodzaju prace plastyczno-techniczne rozwijają sprawność manualną, a także wyboraźnię, poczucie estetyki oraz wywołują radość uzyskanego efektu. Zarówno nauczyciel, jak i rodzic, powinien zachęcać dzieci do podejmowania różnorodnej działalności plastycznej, dostarczając odpowiednie materiały i podsuwając ciekawe sposoby ich wykorzystania.
Sprawność grafomotoryczną doskonalimy rozpoczynając od dowolnych ćwiczeń pozwalających na rozmach ruchów w celu rozluźnienia napięcia mięśni ramienia i przedramienia, np.:
- zamalowywanie dużych arkuszy papieru grubym pędzlem z zachowanie kierunki od lewej do prawej i z góry na dół;
- malowanie form kolistych zgodnie z kierunkiem pisania liter;
- zamalowywanie dużych konturów;
- malowanie szlaczków.
Następny etap stanowią ćwiczenia graficzne usprawniające ruchy ręki w pozycji pisania. Nauczyciel i rodzic będzie rozwijał sprawność manualną i grafomotoryczną dziecka organizując celowe zabawy i inne działania.
Oto niektóre ćwiczenia usprawniające grafomotorykę u dzieci:
A. Usprawnianie manualne w celu wyrabiania sprawności i precyzji palców dłoni:
Ćwiczenia na przekraczanie linii środka: aktywizują obie półkule mózgu do
równoczesnej pracy oraz rozwijają sprawność manualną.
Ćwiczenia na przekraczanie linii środka: aktywizują obie półkule mózgu do
równoczesnej pracy oraz rozwijają sprawność manualną.
- Zabawy palcami:
- uderzanie czubkami palców o blat stołu w różnym tempie,
- uderzanie palcem wskazującym jednej ręki w przestrzenie między palcami drugiej ręki,
- przeplatanie swoich palców;
- uderzanie palcem wskazującym jednej ręki w przestrzenie między palcami drugiej ręki,
- przeplatanie swoich palców;
- naśladowaniu określonych czynności i zjawisk;
- wyszukiwanie palcami w pudełku z grochem drobnych przedmiotów
- ćwiczenia naprzemienne;
- rysowanie w powietrzu oburącz;
- rysowanie w powietrzu leniwych ósemek;
- malowanie farbami na dużych płaszczyznach z zachowaniem kierunku od lewej do prawej i z góry na dół;
- kolorowanie rysunków o dużych i małych powierzchniach;
- nawlekanie guzików, koralików;
- wydzieranie, wycinanie (różne kolory, wielkości, kształty),
- wycinanie konturów obrazków, figur geometrycznych itp.
- wałkowanie wałeczków i obwodzenie nimi liści, liter, cyfr itp., lepienie z plasteliny figur, kształtu liter, cyfr,
- obrysowywanie, przekalkowanie wzoru, stemplowanie.
- labirynty;
- kropkowanie kwadratów;
- oburęczne malowanie dużych kształtów (koła, leniwe ósemki itp.);
- rysowanie kół ze zmienną prędkością, na zmianę prawą i lewą ręką;
- rysowanie, malowanie ruchami poziomymi, pionowymi, falistymi, okrężnymi;
- rysowanie figur w kierunku zgodnym i przeciwnym do ruchu wskazówek zegara;
- kreślenie form kolistych, linii spiralnych, linii zamkniętych (koła, owale, prostokąty) - łączenie linii zaznaczonych punktów;
- rysowanie linii ciągłych, wijących się, spirali i pętli wokół pewnych znaków graficznych;
- rysowanie po śladach;
- kopiowanie rysunków;
- rysowanie kredą na dużym papierze.
- dobieranie identycznych kształtów i liter;
- kolorowanie obrazków;
- rysowanie ornamentów, szlaczków z liter w liniaturze szerszej a potem odpowiadającej liniaturze w zeszycie z zachowaniem ciągłości i kierunku zgodnego z kierunkiem pisma.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz