niedziela, 7 grudnia 2014

Trudna sztuka pisania



Wszelkie działania wymagające precyzyjnych ruchów dłoni, która ma wpływ na sprawność grafomotoryczną dziecka, mają w rezultacie wpływ na powodzenie szkolne dziecka w zakresie opanowania trudnej sztuki pisania.

Przygotowanie do nauki pisania odbywa się podczas całego pobytu w przedszkolu, m.in. poprzez dostarczanie dziecku zabawek stymulujących rozwój manualny, np. różnego rodzaju klocki, układanki, przybijanki.

Wszelkiego rodzaju prace plastyczno-techniczne rozwijają sprawność manualną, a także wyboraźnię, poczucie estetyki oraz wywołują radość uzyskanego efektu. Zarówno nauczyciel, jak i rodzic, powinien zachęcać dzieci do podejmowania różnorodnej działalności plastycznej, dostarczając odpowiednie materiały i podsuwając ciekawe sposoby ich wykorzystania.

Sprawność grafomotoryczną doskonalimy rozpoczynając od dowolnych ćwiczeń pozwalających na rozmach ruchów w celu rozluźnienia napięcia mięśni ramienia i przedramienia, np.:

  • zamalowywanie dużych arkuszy papieru grubym pędzlem z zachowanie kierunki od lewej do prawej i z góry na dół;
  • malowanie form kolistych zgodnie z kierunkiem pisania liter;
  • zamalowywanie dużych konturów;
  • malowanie szlaczków.
Następny etap stanowią ćwiczenia graficzne usprawniające ruchy ręki w pozycji pisania. Nauczyciel i rodzic będzie rozwijał sprawność manualną i grafomotoryczną dziecka organizując celowe zabawy i inne działania.
Oto niektóre ćwiczenia usprawniające grafomotorykę u dzieci:

A. Usprawnianie manualne w celu wyrabiania sprawności i precyzji palców dłoni:
Ćwiczenia na przekraczanie linii środka: aktywizują obie półkule mózgu do
równoczesnej pracy oraz rozwijają sprawność manualną.
  • Zabawy palcami:
        - uderzanie czubkami palców o blat stołu w różnym tempie,
        - uderzanie palcem wskazującym jednej ręki w przestrzenie między palcami drugiej ręki,
        - przeplatanie swoich palców;
        - naśladowaniu określonych czynności i zjawisk;
        - wyszukiwanie palcami w pudełku z grochem drobnych przedmiotów
  • ćwiczenia naprzemienne;
  • rysowanie w powietrzu oburącz;
  •  rysowanie w powietrzu leniwych ósemek;
  • malowanie farbami na dużych płaszczyznach z zachowaniem kierunku od lewej do prawej i z góry na dół;
  • kolorowanie rysunków o dużych i małych powierzchniach;
  • nawlekanie guzików, koralików;
  • wydzieranie, wycinanie (różne kolory, wielkości, kształty),
  • wycinanie konturów obrazków, figur geometrycznych itp.
  • wałkowanie wałeczków i obwodzenie nimi liści, liter, cyfr itp., lepienie z plasteliny figur, kształtu liter, cyfr,
  • obrysowywanie, przekalkowanie wzoru, stemplowanie.
B. Ćwiczenia rozluźniające w celu wyrobienia płynnych, postępujących ruchów pisarskich:
  • labirynty;
  • kropkowanie kwadratów;
  • oburęczne malowanie dużych kształtów (koła, leniwe ósemki itp.);
  • rysowanie kół ze zmienną prędkością, na zmianę prawą i lewą ręką;
  • rysowanie, malowanie ruchami poziomymi, pionowymi, falistymi, okrężnymi;
  • rysowanie figur w kierunku zgodnym i przeciwnym do ruchu wskazówek zegara;
  • kreślenie form kolistych, linii spiralnych, linii zamkniętych (koła, owale, prostokąty) - łączenie linii zaznaczonych punktów;
  • rysowanie linii ciągłych, wijących się, spirali i pętli wokół pewnych znaków graficznych;
  • rysowanie po śladach;
  • kopiowanie rysunków;
  • rysowanie kredą na dużym papierze.
C. Rozwijanie umiejętności manualno-graficznych:
  • dobieranie identycznych kształtów i liter;
  • kolorowanie obrazków;
  • rysowanie ornamentów, szlaczków z liter w liniaturze szerszej a potem odpowiadającej liniaturze w zeszycie z zachowaniem ciągłości i kierunku zgodnego z kierunkiem pisma. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz